Het onverwachte overlijden van mijn vader bracht me afgelopen december voor een wat langere periode terug naar de plek waar ik ben opgegroeid: Sneek. Alwaar mijn zus en ik, in die absurde tijd, de mensen die dicht bij mijn ouders staan nog beter leerden kennen. Mensen die door roeien en ruiten voor je gaan. Vrienden van je ouders die ook als je eigen vrienden voelen. Zo.

Gemeenschapsgevoel is zo ontzettend waardevol

Eén van hen stuurde me begin dit jaar een bericht dat onze wegen zich in Friesland opnieuw zouden kruisen. Maar dan op zakelijk gebied. Op dat moment waren we al bezig met het ontwerp van een Franse bistro in Grou met de naam Pinot - ga daar trouwens komende zomer vooral even een kijkje nemen! En ik vermoedde dat het daar wel eens mee te maken zou kunnen hebben.

Met un goëd gefoël

Eén telefoontje en een koffieafspraak verder was Pubblik&Vos ambassadeur van een prachtig initiatief: een brouwpub zonder winstoogmerk op de zolder van De Walrus; een grote horecazaak in Sneek. Een brouwerij met een goed gevoel. Of zoals de Friezen het zeggen: ‘met un goëd gefoël’.

Brouwen met een missie

De brouwerij is in 2018 opgezet door drie vrienden met liefde voor bier en de stad waarin ze wonen. Er wordt gebrouwen met een missie: stimuleren van plezier en van gemeenschapsgevoel. Een idee dat direct werd gedragen door tweehonderd ambassadeurs uit Sneek en omstreken. Vanuit de stichting worden activiteiten ondersteund of mogelijk gemaakt die plezier en een gevoel van gemeenschap nastreven.

Ontwerpen met sociaal aspect

Dus nu hebben we bij Pubbik&Vos onze kennis en tijd geïnvesteerd in een brouwerij met een goed verhaal en mogen wij daar straks ons eigen Pubblik&Vos-bier brouwen. Zo’n initiatief past heel goed bij ons. Wij willen in ons ontwerpwerk de menselijke en sociale waarde toevoegen aan een plek. Deze brouwerij is daar een voorbeeld van, maar in samenwerking met beleggers en vastgoedinvesteerders pakken we dat veel groter aan. Samen kijken we hoe je vanuit het DNA van een buurt en de participatie van bewoners en omwonenden een sterke identiteit ontwikkelt voor de begane grond van bijvoorbeeld nieuwbouw wooncomplexen. Dé plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. En de plek waar je de mogelijkheid hebt samen een duurzame gemeenschap te bouwen.

Brouwen voor de goede zaak

Het brouwen voor de goede zaak bracht me even terug in de tijd. Het deed me denken aan de start van Return to Sender in 2006, het merk waarvan ik samen met Katja Schuurman aan de wieg stond, nadat we samen een maand door India hadden gereisd voor het programma BNN @work. Return to Sender verkoopt handgemaakte spullen, gemaakt door vrouwen in arme regio’s. De inkomsten gaan rechtstreeks ‘Return to Sender’ (terug naar de maker) wat bijdraagt aan een beter loon voor de vrouwen. Met een geweldig team gepassioneerde mensen stopten we er vele jaren onze ziel en zaligheid in. En het vervult me met trots dat de dames die Return to Sender vandaag de dag runnen (zowel in Nederland als de landen waar onze producten zitten) met Katja als stuwende kracht, het ontzettend goed doen.

Drinken voor het goede doel

Het importeren van een drankje uit Mexico is destijds ook even kort als idee langsgekomen met de slogan ‘Drinken voor het goede doel’. Wij sloegen een andere richting in, maar de cirkel is nu rond. Want in Sneek kun je wel drinken voor het goede doel. En straks dus in een hele leuke brouwerij met zicht op de brouwketels.