Onlangs sprak ik vrienden die al drie generaties lang een banketbakkerij bestieren op de Nieuwendijk in Amsterdam. Van der Linde opende in 1937 haar deuren en is een begrip in de stad. Een plek waar Amsterdammers uit alle hoeken van de stad naartoe komen voor het slagroomijs, maar ook om er hun mergpijpjes en slagroomtruffels te halen. Nu deze mensen hun wijken niet meer uitkomen, wordt één ding ineens heel duidelijk: de binnenstad van Amsterdam kent nog nauwelijks originele bewoners. Waarom buurtgevoel belangrijk is in een stad.

Het Amsterdamse stadscentrum is geen gemixte wijk van handel en wonen; het gaat vooral om handel. En dan niet koopwaar van kleine ambachtelijke ondernemers als Van der Linde, maar van grote kolossen. Met de toerist als belangrijkste bezoeker. Plekken zonder ambachtelijk hart, zonder bezieling. Nu, in deze bizarre tijd, komen we erachter hoe belangrijk je directe omgeving eigenlijk is. Hoe belangrijk het is je buren te kennen en voor elkaar te zorgen. Hoe fijn het is wanneer het een mix is van mensen en makers, van wonen en ondernemen, van kleinschalig en ambachtelijk in combinatie met gevestigde namen.

Interactie tussen bewoners
Voor CBRE Global Investors, Greystar en Amvest denken wij bij Pubblik&Vos al geruime tijd mee hoe zij op de begane grond van hun wooncomplexen een gevoel van sociale cohesie kunnen ontwikkelen die de leefbaarheid van wijken en buurten verbetert. Door levendige plekken te creëren die de interactie tussen bewoners en omwonenden vergroot, waardoor mensen makkelijker onderdeel kunnen uitmaken van hun omgeving. En door te kijken hoe we lokale makers hierin een plek kunnen geven.

Een mooi voorbeeld
Graag delen we een voorbeeld van [een partij die op een mooie manier zichzelf en andere lokale makers van een afzetmarkt voorziet] h​ ttps://www.supportlocals.nl/​ en andere mensen inspireert en aanspoort om hetzelfde te doen. Wie weet zie je kans om makers in jouw buurt te steunen!

Creatieve lokale winkeliers
Want wie zijn wij, in deze tijd van lege straten en ‘intelligente lockdowns’, zonder lokale winkeliers? Ineens zijn ze belangrijker dan ooit. Zelfs als de wereld lijkt stil te staan, houden deze ondernemers de stad levend en zijn hun winkels, of de producten die ze nu online verkopen, eventjes een fijne afleiding. Fantastisch om te zien hoe creatief winkeliers op dit moment hun producten en diensten weten te verspreiden.

Makersbeweging
Karakteristieke ambachtelijke bedrijven zorgen voor creativiteit in de stad. De makers zijn er al zolang er steden bestaan. Vroeger maakten ze met name traditionele spullen voor verkoop op lokale markten. Ook werden diensten geleverd vanuit kleine ateliers in de stad; denk aan messenslijpers, meubelmakers of reparatiewerkplaatsen. Massaproductie in een wegwerpmaatschappij Met de komst van de industriële revolutie nam de massaproductie het over. Inmiddels domineren grote webwinkels de distributie van fysieke goederen en vergeten we bijna waar onze spullen worden gemaakt en waar je ze kunt kopen. We leven in een ‘wegwerpmaatschappij’ waar mensen liever een nieuw product willen dan een gerepareerd exemplaar.

Traditioneel vakmanschap levend houden
Al eind 19e eeuw ontwikkelde zich in Groot-Brittannië een artistieke en politieke tegenbeweging: de kunst- en ambachtsbeweging van pionier William Morris, met als doel een alternatief te bieden voor de gestandaardiseerde producten uit Britse fabrieken. Het stond voor traditioneel vakmanschap en tot op de dag van vandaag blijft de zogenaamde Makersbeweging vele ambachtelijke makers, ontwerpers en stedenbouwkundigen beïnvloeden. De drive van deze makers? Traditionele processen levend houden en ervoor zorgen dat deze vaardigheden aan anderen worden doorgegeven.

Revival van vakmanschap
Je ziet dan ook in de steden een revival van vakmanschap, op een andere en originelere manier. Naast dat het internet wereldwijd toegang biedt tot de beweging, zijn lokale initiatieven heel belangrijk. Zoals creatieve hubs waar mensen hun kennis en ideeën delen. Op deze plekken worden nieuwe kansen gegenereerd om te delen op scholen, in workshops en in de gemeenschap zelf. Een ontwikkeling die de stad tot leven brengt en invloed heeft op het bedrijfsleven, onderwijs en cultuur.

Wisselwerking
Consumenten betalen graag meer voor authentieke producten met een mooi verhaal. Vaak zijn het ook nog eens producten die lang meegaan en fungeren als een soort stedelijk erfgoed. Zie het als een wisselwerking: consumenten ondersteunen lokale winkels, waardoor deze plekken deel uitmaken van de gemeenschap. Zo ontstaat een sterk netwerk waar beide partijen van profiteren.

Zakelijke waarde De zakelijke waarde van de Makersbeweging wordt steeds belangrijker: ze brengen hun producten op de markt en zetten productieactiviteiten op in de stad. Nieuwe technologieën en middelen zorgen ervoor dat deze startende productiebedrijven kunnen groeien. En dat zie je terug in de stad.

Duurzaamheid Regionale producenten met hun overzichtelijke retailkanalen zetten zich af tegen de wereldwijde groothandel. Weten waar een product vandaan komt, geeft ons een goed gevoel en we begrijpen beter de waarde ervan. Door lokaal te kopen laten we zien dat we om onze planeet geven en het milieu ondersteunen.