Hotelkamer van de toekomst: smart of sfeervol?
Een hotelkamer voorzien van een afstandsbediening waarmee gordijnen open en dicht gaan, het licht aan en uit gaat of van rood naar geel verandert. It ain’t for me. De ervaring leert dat ik na een uur met het stoom uit mijn oren te hebben geprobeerd om de boel uit en dicht te krijgen, met een veel te hoge hartslag in bed lig. Met het licht nog aan en de gordijnen open. Maar ik weet dat er mensen zijn die het helemaal het einde vinden en ook dat we op dit gebied nog maar net zijn begonnen.
10 innovaties voor de hotelkamer van de toekomst
Tijdens The Independent Hotel Show in de RAI, een kleine beurs voor de hotelbranche, bezocht ik een presentatie van hoteltrendwatcher Vincent van Dijk, waarin hij vertelde over 10 innovaties voor de hotelkamer van de toekomst. In 2010 sliep Vincent elke nacht in een ander hotel in Amsterdam en schreef daarover het boek ‘Amsterdam slaapt’. Technologie is er volgens hem in de eerste plaats om het verblijf van de gast aangenamer maken. Ook vindt hij dat bepaalde processen in een hotel efficiënter kunnen. Hier volgt zijn lijst:
- EASY CHECK IN Bij het vliegen is iedereen er al aan gewend, maar tijdens het inchecken van een hotelkamer blijft het nog heel ongewoon: op elk gewenst tijdstip inchecken en de kamerdeur openen met een smartphone. Is dit dan nog wel gastvrij? Ja, want als host heb je nu alle tijd voor je gasten.
- SMART HOTEL ROOM Met één druk op de knop stelt de gast de avondmodus in, waarbij de gordijnen dicht gaan, het licht wordt gedimd, de temperatuur daalt en de muziek zachter gaat. In de ochtend wordt de koffiemachine automatisch ingeschakeld met de favoriete latte.
- CUSTOMIZATION Met alle verzamelde data van je gasten is het eenvoudig om in te spelen op persoonlijke wensen en behoeftes. Drinkt de gast geen koffie? Dan staat er een uitgebreide keuze van thee in de kamer. Dronk de gast de laatste keer gin-tonic? Dan zet je een gin-tonic in de minibar.
- PERSONAL COMMUNCATION AirBnB en Bed & Breakfast zijn heel sterk in persoonlijk contact. Daar kan de hotelwereld nog wat van leren. Door bijvoorbeeld de servicebel te introduceren. Een butler krijgt daarmee een rechtstreeks seintje en komt naar je toe. Met direct contact kun je een eventuele onprettige ervaring gelijk oplossen en ben je een (negatieve) review voor.
- FLEXIBEL INTERIEUR Hotellobby’s worden steeds groter en kamers steeds kleiner. Ga daarom slim om met beperkte ruimte. Bijvoorbeeld door dubbelfuncties te geven aan meubilair. Een verstelbaar koffietafeltje wordt in een handomdraai een bureau en de televisie bij de badkamer een spiegel.
- VOICE CONTROL Met hun eigen stem nemen gasten de controle van de kamer over. Met commando’s in alle talen. Zo bedient iemand met zijn stem de gordijnen en dimt de muziekinstallatie, of bestelt de schoonmaakservice.
- SHOWER TOILET Al heel gewoon in Azië en Amerika, en in Europa zie je het steeds meer: het shower toilet. Na toiletgebruik wordt de gast gesproeid en gedroogd.
- CLEAN AIR Het blijkt dat mensen bereid zijn meer te betalen voor schone, frisse lucht of een kamer waarin men zelf de temperatuur kan bepalen. Clean air is handig voor hotels die hun ramen niet kunnen openen vanwege warmte- of geluidsoverlast. Ook fijn voor mensen die last hebben van allergieën zoals hooikoorts.
- HEALTHY HOUSEKEEPING A healthy staff is a happy staff. Daarom richten grote hotels zich op gezond en fit personeel om de kwaliteit van het team te verbeteren en tevreden klanten te ontvangen.
- GREEN IS THE NEW GOLD Tot slot is duurzaamheid een belangrijke pijler waarop steeds meer gasten hun hotel uitkiezen. Laat daarom tot in detail zien dat jouw hotel daarop is ingericht. Zet planten in de kamers, gebruik refills in plaats van disposables, denk aan organische en gerecyclede materialen en producten. Ook is het waterverbruik van gasten te beïnvloeden door een goede infrastructuur.
Maatwerk wordt gewaardeerd
Uit onderzoek van het Research Centre van Hotelschool Den Haag in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam, blijkt dat het voor gasten een grote meerwaarde heeft als zij in het boekingsproces keuzes kunnen maken. Bijvoorbeeld de amenities in de badkamer, toegepaste kleuren en apparatuur in de kamer. Het aanbieden van maatwerk wordt door de klant geapprecieerd als een persoonlijke en unieke ervaring.
‘Mass-Customization’ in de hotelwereld
Massa-maatwerk is inmiddels een alomtegenwoordige consumententrend. Bij Domino’s stelt iedereen zijn eigen pizza samen, ‘Mykea’ biedt de mogelijkheid tot individuele combinaties uit het Ikea-assortiment. Customization leidt tot meer verschillende producten en unieke services, waarvan de consument de meerwaarde ziet en waarvoor hij of zij dus bereid is een hogere prijs te betalen. Hoe zien we dit terug in de hotelwereld? Hyatt Hotels heeft anderhalf jaar onderzoek gedaan naar wensen en voorkeuren van vrouwelijke gasten. Dit heeft geresulteerd in een programma waarbij gasten vergeten items (telefoonopladers, scheermesjes, yogamatten …) van het hotel kunnen lenen. Conrad laat gasten kiezen uit drie verschillende merken badkamerproducten.
Smart én persoonlijk
Zelf zal ik altijd blijven kiezen voor hotels waar de nadruk ligt op het interieur. Op een lobby waar je in wilt wonen en een slaapkamer waar je je even de koning te rijk voelt. Maar wat voor mij misschien nog wel belangrijker is, is dat de mensen die er werken er écht voor hun gasten zijn. Uiteindelijk kan daar toch geen afstandsbediening tegen op? Ett Hemm in Stockholm blijft daarin voor ons een grote favoriet.
PS: In Delft werken wij momenteel aan het ontwerp van ‘Huis Blaauwen’. Een suite hotel in een prachtig monumentaal pand. We ontwikkelden een persoonlijk verhaal vanuit verschillende historische waarden en baseerden daarop de naam en het interieur ontwerp.