Soho House. Al ruim twintig jaar is hun missie onveranderlijk: een comfortabel thuis bieden aan leden, een ‘home away from home’. Tegenwoordig is een huiselijk interieur bijna een leeg begrip, maar Soho House was haar tijd ver vooruit. Hun eerste huis in Londen dateert uit ’95 en inmiddels zijn er meer dan twintig huizen over de hele wereld. Niet alleen in de stad, maar ook aan het strand en op het platteland.

Onlangs opende bijvoorbeeld [Soho Farmhouse] https://www.sohofarmhouse.com/; een omgebouwde oude boerderij in Oxfordshire. Zeg nou zelf...

Wat maakt de ontwerpen van Soho House zo bijzonder?

Mocht je het concept niet kennen; Soho House is een membersclub voor de creatieve industrie. Je ontmoet er mensen uit de wereld van de kunst, design, mode en media. Het selectiebeleid is er behoorlijk streng. Om ervoor te zorgen dat je daadwerkelijk gelijkgestemden ontmoet.

De mensen achter Soho House snappen het gewoon!

Ze snappen dat de gast centraal staat en niet de designer. Ze snappen dat niet alleen het interieur goed moet zijn, maar ook alles wat er verder bij komt kijken: de service, het personeel, de kleding van het personeel, het eten op je bord, het juiste glas op tafel, de goede zeep in het toilet. Zoals ze het zelf zeggen: ‘always under-sell and over-deliver’. Ook begrijpen ze dat een ontwerp moet passen bij het gebouw én bij de stad. Dat je de cultuur van die stad integreert in de sfeer van het interieur. Want zo vinden ze: we zijn er te gast.

 

Gezellig zonder dat er iemand is

‘A Home away from home’. En hoe! De interieurs zijn echt uniek. Je voelt je er meteen op je gemak en het is al gezellig zonder dat er iemand is. Huiselijk, gestoffeerd, rijk gedetailleerd met veel gebruik van vintage meubels en materialen van over de hele wereld. Er bestaat zelfs een [webshop] https://www.sohohome.com/ waar je items kunt kopen, die je ook in de huizen terugvindt. Wij hadden het voorrecht te mogen ontbijten bij Soho House New York. Dichterbij huis is nu ook een vestiging: het Bungehuis aan de Spuistraat in Amsterdam is nèt (juli 2018) geopend.

Besloten clubs zijn in opkomst

Besloten clubs als deze zijn wij niet echt gewend, terwijl ze in andere landen (UK, USA) volstrekt normaal zijn. Het idee is dan ook vrij on-Nederlands en schaamteloos elitair: je moet betalen om lid te worden. Voor Soho House tussen de 1500,- en 1800,- euro per jaar, en voor andere concepten ligt dit nog een stuk hoger. Clubs zoals deze zijn eigenlijk al honderd jaar oud - denk aan de Engelse herensociëteiten van vroeger. Nu zijn ze opnieuw populair en ook in Nederland in opkomst.

Waarom memberclubs passen in het tijdsbeeld

Je kunt je voorstellen dat technologie ons wereldwijd heeft verbonden, maar in onze eigen omgeving meer heeft geïsoleerd. We shoppen online, daten online, praten online, maar eigenlijk zijn veel mensen eenzaam en hebben behoefte deel uit te maken van een ‘echte’ community; een plek waar je wordt omringd met gelijkgestemden en mensen die jou kennen. Denk bijvoorbeeld ook aan coworkingplekken waar je lid van moet zijn om er te werken. In een membersclub weten mensen je naam en kun je makkelijk aansluiten bij een gesprek. Daarnaast past het in een hectisch leven: je kunt er werken, sporten, lunchen en ontmoeten. Allemaal op één fijne plek. Zo is Soho House Amsterdam uitgerust met 79 kamers, een rooftop met zwembad, een fitness, gym, een Cowshed spa, een club en een Cecconi’s restaurant!

PS: Mocht je Soho House in Amsterdam willen bezoeken, zorg dan dat je wordt meegenomen als introducé. Op hun wereldwijde wachtlijst staan namelijk meer dan 18.000 mensen. Maar ben je eenmaal binnen, dan kom je zeker met interessante mensen in gesprek. Al is het maar omdat er zones zijn waar je niet mag bellen en waar na een bepaalde tijd laptops worden dichtgeklapt.