Iedere plek, van winkel tot hotel heeft zijn eigen specifieke verhaal te vertellen, voortkomend uit bijvoorbeeld de historie van een pand, een naam of de identiteit van een bedrijf of ondernemer. Om zo’n verhaal te vinden, moet je moeite doen, je echt verdiepen en al je zintuigen aan het werk zetten. Helaas zie je tegenwoordig steeds meer ruimtes ontstaan waar het design is gebaseerd op simpelweg copy-paste. Worden er trends gevolgd waardoor non plekken ontstaan zonder DNA, zonder eigen identiteit.

Hoe creëer je plekken met een langere houdbaarheidsdatum? Gelukkig zijn er nog steeds ontwerpers die in een verhaal duiken en plekken met een ziel creëren. Iemand die voor ons hierin uitblinkt, is de Engelse ontwerpster Ilse Crawford. [Misschien ken je haar werk?] http://www.studioilse.com/commercial In haar ontwerpproces houdt ze rekening met de historie van de gebouwen en de mensen die er komen. Het ontwerp moet zich ontwikkelen en nieuwe vormen aannemen doordat er in geleefd wordt.Crawford zweert bij het gebruik van échte materialen, omdat ze nooit perfect zijn en meer gaan leven naarmate ze ouder worden. Ze hebben de kwaliteit om op magische wijze ziel en sfeer te geven aan een ruimte.

Inspirerend winkelontwerp: ‘Anya’s Atelier of Dreams’ Een gaaf voorbeeld is haar ontwerp van een flagshipstore voor de Engelse leerontwerper ]Anya Hindmarch] https://www.anyahindmarch.com/en-GB/about-anya.html] in hartje New York. Het verhaal dat werd bedacht kreeg de naam [‘Anya’s Atelier of Dreams’]http://anyasworld.anyahindmarch.com/2013/08/22/now-open-our-new-york-flagship/ en ontstond vanuit twee belangrijke kenmerken van Anya; haar persoonlijkheid - sprankelend, gepassioneerd en een tikje excentriek - en haar vakmanschap. Waarbij het zo goed mogelijk tonen van de twee verschillende tassen collecties key was. Crawford verdeelde de winkel in tweeën: een ruimte die aanvoelt als een atelier met werkbank en gereedschap en een deel dat de sfeer van een curiositeitenkabinet oproept.

Identiteit zorgt dat een plek onderscheidend wordt In haar boek [‘A Frame of life’]http://www.studioilse.com/frame-life – een aanrader!– schrijft ze dat het verstandig is een identiteit te ontwerpen die voortkomt uit bepaalde roots, zoals een specifiek verhaal of situatie. Dat is de enige manier om iets te creëren met een ziel, om iets te ontwerpen dat speciaal is. Die identiteit zorgt dat een plek onderscheidend wordt en z’n waarde behoudt in plaats van dat het opgaat in de uniformiteit van tegenwoordig. Mensen voelen zich in dit soort ruimtes meteen prettig. [‘Anya’s Atelier of Dreams’]http://anyasworld.anyahindmarch.com/2013/08/22/now-open-our-new-york-flagship/ ] is zo’n plek. Ze gebruikt haar ontwerp als een driedimensionale taal om iets te creëren dat sfeervol en poëtisch is. Maar ook tijdloos. Mensen voelen zich hier fijn, en daar gaat het om.

PS) Behoefte aan nog meer plekken die inspireren? Iets dichter bij huis vind je een plek waar wij zelf trots op zijn: [Hendrick in Kampen], een restaurant vernoemd naar Hendrick Avercamp, schilder van winterse taferelen.